Zwart maken

zwartepiet

Als er één merk is waar veel over gesproken wordt, dan is het wel Zwarte Piet. Hoezo Zwarte Piet een merk? Piet is toch geen bedrijf?
Klopt, maar Piet voldoet wel aan de voorwaarden die een merk sterk maken. Piet is herkenbaar en eenduidig in zijn verschijning en uiting, geloofwaardig, authentiek en heeft een goed verhaal. Een verhaal dat al generaties lang verteld en geloofd wordt door de doelgroep: kleine kinderen. Je zou zeggen dat er met de merkbeleving van Piet niets mis is.
En dan wordt het interessant. Niet iedereen blijkt het merk Zwarte Piet op dezelfde manier te beleven. Niet iedereen gelooft zijn verhaal.
Tegenstanders zien in deze kindervriend een racistisch verzinsel van blanke imperialisten. Voorstanders beroepen zich op cultuurhistorische waarden en authenticiteit. Iedereen heeft daarin een punt en beschikt daarbij over de middelen om zijn gelijk te bewijzen en te delen. De macht van social media is groot. De consument kan het merk maken of breken. Met alle gevolgen van dien. Aandeelhouders zitten met de handen in het haar en zoeken naar nieuwe manieren om het verhaal weer geloofwaardig te maken. Het merk Zwarte Piet moet zichzelf opnieuw uitvinden. Daarbij is de uitdaging voor Piet hoe hij de allemansvriend kan blijven die hij zo graag wil zijn. Ga er maar aanstaan als marketeer…

By | 2016-10-29T10:57:45+00:00 October 29th, 2016|Blog|0 Comments